Nasi Lemak

Assalamualaikum wbt,

Nasi lemak ni antara makanan sarapan pagi paling common di Malaysia.

Adik saya ajik sangatlah suka makan nasi lemak. Tapi, hanya nasi lemak yang terpilih je yang dia akan makan sampai licin.

Dulu, ada arwah makcik jiran ni dia meniaga nasi lemak, sedap gila beb. Lepas dia meninggal, dah hilanglah sumber nasi lemak sedap dekat sini.

Ajik ni asyik pujuk saya buat nasi lemak untuk dia. So, saya dengan gigihnya mintalah resepi daripada anak arwah makcik jiran saya ni. 

Thank you wani bagi resepi.

Jom saya ajar

Resepi Nasi Lemak

Sambal Bilis
Bahan-bahan
- Cili kering kisar - 2@3 senduk
- Bawang putih - 6 ulas (kisar lumat)
- Bawang merah - 5 biji (kisar lumat)
- Bawang besar - 1 biji (kisar lumat)
- Halia - 1 inci (kisar lumat)
- Ikan bilis - sejemput (kisar lumat)
- Serai - 1@2 batang (kisar lumat)
- Ikan bilis - secukupnya
- Asam gelugor(keping) - 1 keping
- Gula dan garam secukup rasa

Cara-Cara 
1. Goreng ikan bilis sehingga garing. Angkat dan toskan.

2. Menggunakan minyak yang sama, tumis bahan kisar sehingga pecah minyak.

3. Apabila bahan kisar pecah minyak, masukkan cili kering dan tumiskan lagi sehingga pecah minyak.

4. Masukkan asam keping & ikan bilis goreng. Kacau rata

5. Masukkan gula dan garam sedikit demi sedikit. Seimbangkan rasa antara manis dan masin.
(ikan bilis dah masin)

6. Siap

Tips: Lebihkan rasa masin dan lebihkan rasa manis. Dua-dua kena sama seimbang.

Boleh tambah sedikit air jika tak nak sambal terlalu kering.

Nasi Lemak
Bahan-bahan
- Beras - 2@4 orang makan
- Santan - setengah gelas
- Daun pandan - 3 helai
- sedikit garam

Cara-Cara
1. Basuh beras dan masukkan air cukup sekadar tutup paras beras sedikit.

2. Masukkan santan secukupnya & sedikit garam. Kacau supaya rata dengan beras.

3. Masukkan daun pandan.

4. Tanak nasi sehingga masak.

5. Siap!!!

Bahan Hiasan
- Timun - potong serong
- Telur rebus
- Kacang tanah goreng


P/s : Nasi lemak ni sedap juga dimakan bersama ayam goreng berempah. Nanti saya share resepi tau.

oh, kalau tak nak masukkan dan nak asingkan ikan bilis goreng dari sambal pun boleh jugak. Masak sambal je dengan cara sama tau.

Nah hadiah

Masa ni timun dengan kacang tanah takde. Saya bedal jelah apa yang ada.

Selamat mencuba.


Comments

Popular Posts