Sambal Penyet

Assalamualaikum wbt,

Apa khabar semua pembaca, sihat ke? Semoga sentiasa sihat, amin.

Harini saya nak kongsi resepi sambal ayam penyet. Dulu, saya dengan husband, selalu sangat makan dekat kedai pecal lele padang jawa. Sambal pecal lele tu, pehhh power gila. Terbaik gais.

So suami pun request lah saya buat. Saya pun cuba lah habis baik. 

Jom saya share resepi.

Resepi Sambal Penyet
- Tomato - 3 biji
- Cili padi - 10 biji (atas selera masing-masing)
- Cili hijau - 5 biji (atas selera masing-masing)
- Cili merah besar - 1 biji
- Ikan bilis - sejemput
- Belacan - 2@3 inci
- Bawang merah - 5 biji
- Bawang putih - 3 biji
- Limau kasturi - 3 biji (ambil air)
- Cuka - 1 sudu besar
- Gula, garam secukupnya

Cara-cara

1. Goreng semua bahan dengan sedikit minyak sehingga layu.

2. Apabila layu, masukkan dalam blender dan kisar kasar. Kalau nak tumbuk pun boleh aje.

3. Setelah itu, tumis kembali ke dalam kuali sehingga agak-agak pecah minyak sikit.

4. Masukkan gula, garam dan perahan air limau kasturi secukupnya. Kalau masih tak cukup masam, boleh tambah kan cuka. Tapi, boleh je ganti dengan limau nipis.

5. Siap gais.

Nah hadiah =) 

Comments

Popular Posts